onsdag 21 oktober 2009

Berzan på brandutbildning

I dag har jag och 14 till från jobbet, varit på brandutbildning hos räddningstjänsten. Både intressant, roligt, lärorikt och lite läskigt!

Vi fick prova på att släcka bränder med olika brandsläckare och det hade jag faktiskt aldrig gjort tidigare.



Vi fick ha på oss snygga kläder och jag var allt lite spänd och nervös
(det syns på bilden)




Vi fick även prova på att släcka en docka som brann med en brandfilt.
Här är det jag och Otto som räddar dockan.






Det som var riktigt läskigt var när brandmannen Joakim visade hur det går när man släcker en kastrull med brinnande olja med vatten. Jag minns att jag inte var gammal alls när jag för första gången fick lära mig att man inte får släcka olja med vatten, men att det var så farligt kunde jag inte ana.
Nu så tog jag kort med mobilen så jag hann inte med att fotografera det stora eldflamman som spred sig upp över hela taket. Alla blev verkligen överaskade över eldhavet!
Det handlade bara om två dl olja som började brinna och han tillsatte 2 dl vatten genom ett rör i taket som rann ner i kastrullen... Helt sjukt farligt!



Jag har alltid haft respekt för eld men nu har jag det ännu mer och jag har även fått massor med kunskap med mig hem! Nu vet jag tex att om det brinner hos grannen i trapphuset så ska jag stänga in mig i ett rum och alltså inte försöka ta mig ut i trappen om den är rökfylld. Det räcker med 5 andetag för att få min hjärna ur balans... Det är alltså röken som till slut dödar en! Hhhumm lite läskigt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar